Als je graag met klanten werkt is een functie binnen het sales en accountmanagement vast iets voor jou. Binnen deze functie denk je mee met de klant en bekijk je hoe je ze het beste van dienst kunt zijn. Tevreden klanten zijn immers een van de doelstellingen van een accountmanager. Belang van de klant staat vooropDaarnaast help je het management als zich problemen voordoen en probeer je deze op te lossen, help je bij het afhanden van klachten maar probeer je ook klanten te binden en te behouden en ze producten te verkopen. Hierbij verlies je het belang van de klant niet uit het oog maar probeer je tegelijkertijd ook goed voor de onderneming te zijn. Volg eerst een opleidingOm te kunnen functioneren als accountmanager is het altijd een goed idee eerst een opleiding op dat gebied te volgen. Hierin leer je waar een accountmanager mee te maken kan krijgen op de werkvloer en leer je de theorie toepassen in de praktijk. Deze zal op ieder bedrijf anders zijn maar het principe blijft hetzelfde. Kenmerken van de opleiding tot accountmanagerBij Fabius duurt een opleiding tot accountmanager iets langer dan een jaar. Je volgt eerst een algemene opleiding tot administratief medewerker die 9 maanden duurt. Hiervoor heb je geen speciale vooropleiding nodig maar een goede motivatie is wel vereist. Heb je deze opleiding afgesloten met een positieve examenuitslag dan mag je deelnemen aan de specialisatie tot accountmanager die 4 maanden duurt. Beide delen bestaan uit klassikale lessen van ieder 3 uur en daarnaast werk je thuis nog aan opdrachten. Hoe lang je met die laatste bezig bent hangt af van jezelf als persoon en hoeveel tijd je eraan wilt en kunt besteden per week. Heb je al enige voorkennis op dit gebied dan zal het leren waarschijnlijk sneller gaan. |
- Gepubliceerd door Lopen voor lucht